W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie świetlicy przystąpili do projektu Akademia Świetlicowa “Świetliczaki na tropie…kolorów świata” 🙂
CELE PROJEKTU:
- “wychowanie ucznia aktywnego, świadomego swoich możliwości i posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą;
- uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata i potrzebę ochrony przyrody;
- działanie na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i ekosystemów na terenie naszego kraju i świata;
- rozwijanie zdolności manualnych ucznia;
- zainicjowanie współpracy między placówkami w całej Polsce”.
W ramach projektu uczniowie wykonali następujące zadania:
Moduł I: NIEBIESKI – EUROPA
- Europejskie powitania – stworzenie minisłowniczka różnych form powitalnych z wybranych 30 krajów europejskich.
5. Kraj Andersena i klocków Lego – Dania – ciekawostki o kraju; zapoznanie z wybranymi baśniami A. CH. Andersena; konkurs na najciekawszą budowlę z klocków.
Moduł II: ŻÓŁTY – AZJA
- Tradycja parzenia herbaty – zapoznanie z historią herbaty i metodami jej przyrządzania; wykonanie prac plastycznych zabarwionych esencją herbacianą.
- W kraju kwitnącej wiśni – kimono jako tradycyjny strój japoński; wykonanie pracy plastycznej „Japonki” (origami płaskie z koła i kwadratu).
5. Kamishibai i Teatr Cieni – zapoznanie ze specyfiką; stworzenie „rekwizytów” i wymyślenie tematu, przedstawienie w świetlicy.
Moduł III: CZARNY – AFRYKA
2. Afrykańskie plemiona – ciekawostki o stylu życia, wierzeniach i zwyczajach wybranych plemion afrykańskich. Wykonanie pracy plastycznej “Afrykanki” – kobiety w barwnych strojach afrykańskich.
4. W kraju Faraonów – Piramidy, Skarabeusze, Koty, Mumie itp. – Egipt – kraj, którym rządził faraon; egipskie hieroglify – praca plastyczna (tusz, flamastry).
MODUŁ IV: CZERWONY – AMERYKA
2. Największe aglomeracje Ameryki – ciekawostki; wykonanie kolażu – fotomontażu.
3. “Fabryka snów” – z wizytą w Hollywood – świetlicowa zabawa fabularyzowana; wykonanie przez dzieci Alei Gwiazd.
MODUŁ V: ZIELONY – AUSTRALIA I OCEANIA
- Wielka Rafa Koralowa – wprowadzenie do tematu, prezentacja multimedialna. Wykonanie prac plastycznych “Podwodny Świat” (technika mieszana).
2. Aborygeni – rdzenna ludność Australii – tradycje i zwyczaje; wykonanie tekturowego bumerangu techniką kropkowaną z nawiązaniem do symboli aborygeńskich.
4. Australijskie endemity – prezentacja albumów i zdjęć; wykonanie galerii prac plastycznych techniką pasteli olejnych.
MODUŁ VI: KOLOROWY – ŚWIAT
- Budowle świata – prezentacja dotycząca słynnych budowli z całego świata – wykonanie przez dzieci prac plastycznych “Budowle z całego świata” – galeria prac. Zapoznanie dzieci z budowlami i miejscami znajdującymi się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.
5. Kuchnie świata – podróż kulinarna przez różne zakątki wszystkich kontynentów, rośliny jadalne nieznane w Polsce.